خبرنامه

خبرنامه


اسفرزه دارویی برای درمان یبوست و اسهال

Posted: 22 Apr 2013 09:41 AM PDT

اسفرزه دارویی برای درمان یبوست و اسهال



اسفرزه گیاه بومی‌ایران و شبه قاره هند بوده و از قرون گذشته مورد مصرف بوده است. این گیاه بواسطه اثر تنظیم کنندگی که بر حرکات روده دارد در پیشگیری از

یبوست

بخصوص در بیماری روده تحریک پذیرIBS موثر می‌باشد.

خانواده:

بارهنگPlantaginaceae

مشخصات:

گیاهی علفی دارای ریشه اصلی و ساقه‌ای تا حدود ۴۰ سانتی‌متر که حاوی برگهای متقابل بدون دمبرگ، نوک تیز که در حاشیه دارای چندین خار ظریف میباشند. گلها ریز صورتی درون سنبله‌‌های کوتاه که از محور برگهای بالایی منشاء گرفته‌اند، قرار می‌گیرند. میوه کپسولی ۲ حجره‌ای دارد. دانه‌ها شبیه باقلا، نوک تیز به رنگ روشن با یک لکه تیره میانی می‌باشند.
زمان جمع آوری اخر تابستان است.

پراکندگی:

در جنوب اروپا، اسیای مرکزی، هند، پاکستان و شمال افریقا یافت میشود.

در ایران بومی‌ بوده و در اکثر نقاط یافت می‌شود.

بخش های مورد استفاده:

دانه‌ها

ترکیبات شیمیائی:

چربیها۱۰-۵% شامل اسید های چرب غیر اشباعunsaturated fatty acid و استرول هاSterols، موسیبلاژها ۱۵-۱۰% شامل گزیلوزXylose ، گالاکتورونیک اسیدGalacturonic acid ارابینوز Arabinose و رامنوز Rhamnose از عمده ترین مواد تشکیل دهنده می‌باشند.


خواص:

ضد اسهال: با جذب مایعات اضافی داخل روده موجب کاهش حرکات روده می‌گردد و دفعات اسهال را کاهش می‌دهد.

ضد یبوست: با جلوگیری از بازجذب مایعات موجب افزایش حجم محتویات روده شده و دفعات اجابت مزاج را افزایش می‌دهد.

کاهش کلسترولLDL: بواسطه اثر موسیلاژی و نیز مقادیری از چربیهای غیر اشباع موجود در این گیاه ، میزانLDL را کاهش میدهد.

موارد مصرف:

پیشگیری

یبوست: در مواردی که اجابت مزاج باید نرم باشد،مثل بواسیر، بعد از عمل فتق و افتادگی مقعد استفاده می‌شود.

درمان

یبوست: مخصوصا" در یبوست های مزمن و در افراد مسن بسیار موثر است.{خوراکی(کمکی)}

اسهال : بخصوص در اسهال های ترشحی که با دفع مایعات زیاد همراه می‌باشد.{خوراکی(کمکی)}

بیماری روده تحریک پذیرIBS : با جلوگیری از باز جذب ترشحات روده منجر به کاهش میزان یبوست شده و نیز نفخ ایجاد نمی‌کند، لذا در بیمارانی که تابلو بارز بیماری IBS یبوست است مناسب میباشد.{خوراکی(کمکی،معادل)}

افزایش کلسترول : بخصوص در بیمارانی که بیشتر کلسترول LDL بالا می‌باشد ، موثرتر می‌باشد.{خوراکی(کمکی)}

موارد منع مصرف و احتیاط:

* در افرادی که احتمال انسداد نسبی وجود دارد مصرف اسفرزه بدلیل احتمال ایجاد انسداد ممنوعیت دارد.

* در بچه‌های زیر۷ سال و افرادی که بدلیلی توانایی مصرف آب زیاد ندارند( اختلال عصبی، دمانس، نارسایی قلبی و کلیوی)

* در افراد دیابتی بعلت اینکه جذب کربوهیدرات را اهسته می‌کند لذا تنظیم قند را بهم ریخته و باید با احتیاط مصرف شود.

* بدلیل احتمال وجود حساسیت بار اول مقدار کم استفاده شود.


تداخلات داروئی:

* بواسطه مواد موسیلاژ اسفرزه‌، احتمال کاهش جذب داروهائی که توام با ان مصرف میشود، وجود دارد لذا باید ۱-۲ ساعت بین مصرف اسفرزه با دارو(دیگوگسین،لیتیم،وارفارین، اهن ..) فاصله باشد.

* دز انسولین در کسانیکه اسفرزه استفاده می‌کنند بدلیل کاهش سرعت جذب کربوهیدرات باید تغییر کند.


مصرف در دوران بارداری:

به همراه مایعات زیاد بلامانع است.


مصرف در دوران شیردهی:

بلامانع است.

بزرگترین سیگار دنیا به ارزش ۲۰۰ هزار دلار

Posted: 22 Apr 2013 09:37 AM PDT

این سیگار متعلق به یک کلکسیونر خصوصی است که برای ساختش ۱۸۵ هزار دلار خرج کرده است! این سیگار ۵ متر و ۸۰ سانتی متر طول و ۹۱ سانتی متر عرض دارد و وزنش ۷۲۵ کیلوگرم است.این سیگار ۲۵۰۰۰ برابر یک سیگار برگ معمولی است.



این سیگار متعلق به یک کلکسیونر خصوصی است که برای ساختش ۱۸۵ هزار دلار خرج کرده است!



این سیگار ۵ متر و ۸۰ سانتی متر طول و ۹۱ سانتی متر عرض دارد و وزنش ۷۲۵ کیلوگرم است.این سیگار ۲۵۰۰۰ برابر یک سیگار برگ معمولی است.

خطرناک ترین جاده های ایران / جاده های مرگ

Posted: 22 Apr 2013 09:36 AM PDT

فرقشان با باقی معابر این است که احتیاط راننده بالاتر است و دلشوره و دعاهایی که پشت سرش است بیشتر. معابر حادثه‌ساز در ایران کم نیستند. معابری که هر روز به خاک افتادن یک انسان را به خود می‌بیند.

به گزارش ایران ویج ، البته تلاش‌هایی شده است تا «معابر حادثه‌ساز» و تعداد تلفات آنها کمتر شود؛ با این وجود کم نیستند جاده‌هایی که افراد بسیاری را به کام مرگ یا گوشه بیمارستان می‌کشند.

این فهرست، ۱۰ جاده حادثه‌ساز ایران را معرفی خواهد کرد:

تهران ـ سمنان ـ مشهد: مسافت ۹۰۰ کیلومتر تهران مشهد از دو زاویه معبر حادثه‌سازی است. نخست این‌که تردد زیادی در آن صورت می‌گیرد. آمار ۲۵ میلیونی گردشگر در مشهد که حجم کثیر آن از طریق جاده به این شهر می‌رسند نشانگر حجم بالای تردد است. در عین حال، بیابانی و یکنواخت بودن مسیر هم باعث خستگی، کسلی و خواب‌آلودگی رانندگان می‌شود که خود عامل بخشی از سوانح است.

تهران ـ قم ـ اصفهان ـ شیراز: برای این‌که از تهران به شیراز بروید باید از شلوغ‌ترین معبر ایران یعنی اتوبان قم ـ تهران بگذرید. در عین حال اتوبان قم ـ اصفهان هم به دلیل سرعت بالای اتومبیل‌های عبوری، یکی از معابر حادثه‌ساز در مسیر شیراز است. در عین حال باید از اتوبان شدن این مسیر به عنوان یکی از علل کاهش تصادفات جاده‌ای در آن یاد کرد.

تهران ـ خوزستان: اگر بخواهید از تهران به سمت خوزستان بروید؛ گردنه‌های استان چهارمحال و بختیاری (محل کشته‌شدن دانش‌آموزان بروجنی) یکی از مهم‌ترین تهدیدات برای شماست. برخی از افراد به همین خاطر ترجیح می‌دهند که از سمت شیراز به اهواز و آبادان برسند که البته در نوع خود کم‌خطر‌تر نیست.

جاده چالوس: عرض کم، تردد بسیار بالا بخصوص در ایام تعطیل، قدیمی بودن مسیر، کوهستانی بودن آن و خطر ریزش سنگ و بهمن جاده چالوس را به یکی از ترسناک‌ترین جاده‌های کشور تبدیل کرده است. البته سه‌محور شمالی دیگر یعنی اتوبان رشت، محور فیروزکوه و جاده هراز هم در نوع خود خطرناک هستند، اما ترس از جاده چالوس، خصوصیت خود را دارد.

سیرجان ـ بندرعباس: ۳۰۰ کیلومتر جاده که یکی از مهم‌ترین بنادر کشور را به قلب کشور وصل می‌کند. حادثه‌خیز بودن این محور به دلیل عرض کم آن است. ضمن آن‌که باید حضور کامیون‌ها و تریلرهای بزرگ و ترانزیتی را هم دلیل دیگری برای حادثه خیز بودن این محور دانست و البته از تردد بسیار بالای این مسیر هم نباید غافل بود.

جاده وهن‌آباد: وهن‌آباد نام شهری است در حوالی رباط کریم در استان تهران. محور مواصلاتی این جاده به اتوبان قم که تردد بسیار بالایی دارد، یکی از معابر پرخطر این روزهای ایران است. عرض کم و تعریض نیمه‌کاره و همچنین دید کم در شب به دلیل عدم نور کافی از دلایل حادثه خیز بودن محور وهن‌آباد است.

اتوبان پردیس: اتوبان پردیس تهران که در سال ۱۳۸۹ به طور رسمی افتتاح شد یکی از معابر حادثه‌ساز در کشور است. قبل از افتتاح رسمی این پروژه، عدم وجود معابر و برخی اشکالات فنی باعث شده بود این اتوبان، حتی برای مدتی بسته شود. با این حال، این روزها هم خبرهایی از تصادف‌های این معبر به گوش می‌رسد.

بندرعباس ـ لار: تصور کنید که در جاده‌ای ۳۰۰ کیلومتری بدون هیچ‌گونه تعمیرگاه یا آبادی و حتی پمپ بنزین حرکت می‌کنید. جاده‌ای که در برخی نقاط آن علائم خط‌کشی شده وجود ندارد و تیرهای برق چوبی هم در کناره جاده وجود دارد. همه اینها معبر بندرعباس به لار را به یکی از معابر خطرناک در شب تبدیل کرده است.

قم ـ گرمسار: سال گذشته بود که برای دسترسی بهتر ...نان نقاط مرکزی و جنوبی به معبر منتهی به مشهد، معبر قم به گرمسار افتتاح شد. با این وجود میزان تلفات این معبر به حدی بود که فرمانده انتظامی قم از این میزان ابراز نگرانی کرد. استانداردنبودن جاده و نبود پاسگاه‌های پلیس به عنوان مهم‌ترین انتقادات به این معبر عنوان شده است.

گردنه اسدآباد همدان: گردنه اسدآباد همدان بین دو شهر همدان و کرمانشاه قرار گرفته است و ارتفاع آن به حدود ۲۰۰۰ متر می‌رسد.

در اغلب اوقات شرایط نامناسب جوی و نیز کوهستانی بودن این مسیر باعث به وجود آمدن حوادث خونین و مرگباری شده است.

کوچکترین حیوانات جهان + عکس

Posted: 22 Apr 2013 09:31 AM PDT


کوچکترین اسب ماهی جهان
این موجود ۱۶ میلی متری از بیشتر ناخن های ما کوچک تر است! بعضی از آنها از این هم کوچک ترند یعنی فقط ۱۳ میلی متر طول دارند. این موجودات کوچک در عمق ۱۳ الی ۹۰ متری آب های گرمسیری اقیانوس آرام زندگی می کنند و نام علمی آنها den¡se H¡ppocampus است


کوچکترین گاو دنیا
Vehure cow نژادی کمیاب از گاوهای کوهاندار هندی است که قد آن به طور میانگین بین ۳۱ تا ۳۵ اینچ (۸۱ الی ۹۱ سانتی متر) متغیر است. در این تصویر یکی از این گاوها را در سن شانزده سالگی در کنار یک گاو دورگه ی ۶ ساله مشاهده می کنید.


کوچک ترین مارمولک جهان
Sphaerodactylus ariasae نام علمی این گونه است. این مارمولک ها آنقدر کوچک هستند که اگر بدنشان را حلقه کنند سایزی برابر یک سکه پیدا خواهند کرد، یعنی می توان گفت که این مارمولک ها طولی معادل ۱۶ میلی متر یا سه چهارم اینچ دارند.


کوچک ترین آفتاب پرست جهان
Brookesia Minima کوچک ترین گونه آفتاب پرست جهان است که ماده های این گونه از نرهای آن بزرگتر هستند. آفتاب پرستی که در تصویر مشاهده می کنید تنها نیم اینچ طول دارد و در جنگل های بارانی سواحل ماداگاسکار کشف شده است.


کوچکترین همستر جهان
پیوی همستر بسیار کوچکی است که وقتی تنها سه هفته داشت رشدش متوقف شد. وزن این همستر کوچک به زحمت به یک اونس (۳۱٫۱۰۳۵ گرم) می رسد در حالیکه برادر و خواهرهایش به رشد خود ادامه دادند و قدشان به ۴ الی ۵ اینچ رسید.


کوچک ترین گربه دنیا
پیبل دو سال دارد و در ایلینوی زندی می کند. وزن او ۳ پوند و و قدش ۶٫۱ اینچ است. نام این گربه کوچک در سال ۲۰۰۴ به عنوان کوچک ترین گربه دنیا در گینس به ثبت رسید.


کوچک ترین اسب دنیا
صاحبان این حیوان کوچکِ ۱۷ اینچی، پُل و کِی گوسلینگ هستند که در زمینه پرورش اسب های مینیاتوری فعالیت می کنند. البته همه اسبهای Tumbel¡na کوچکند اما این اسب حتی نسبت به سایراسب های هم نژادش کوچک به نظر می رسد.


کوچک ترین ماهی جهان
کوچکترین ماهی جهان نخستین بار در ژانویه ۲۰۰۶ در جزیره ای در اندونزی کشف شد. این ماهی جزو خانواده ماهی کپور و کوچکترین مهره داری است که تا به حال شناخته شده است. این ماهی ها Paedocypris progenetica نامیده می شوند


کوچک ترین مار جهان
کوچکترین گونه مارها است. طول مارهای بالغ این گونه کمتر از ۴ اینچ است و قطر آنها تقریباً به اندازه قطر رشته های اسپاگتی است. اولین بار بلیر هدجز این مارها را در جزیره ای واقع در دریای کارائیب کشف کرد.


٫ کوچک ترین سگ جهان
این سگ کوچک فقط ۱٫۴ پوند وزن و ۴٫۹ اینچ قد دارد و در ماساچوست آمریکا زندگی می کند. این رکورد قبلاً متعلق به سگ دیگری به نام دانکا بود که در اسلواکی زندگی می کرد و ۵٫۴ اینچ قد داشت. اما داکی توانست این رکورد را بشکند و اسم خودش را به عنوان کوچک ترین سگ دنیا به ثبت برساند. کوچک ترین سگی که تا به حال وجود داشته است یک سگ ۲٫۸ اینچی از نژاد یورک شایر بوده است.

بزرگترین لانه زنبور جهان / عکس

Posted: 22 Apr 2013 09:29 AM PDT


بزرگترین لانه زنبور داخل خانه جهان در جزیره تنریف در جزایر قناری اسپانیا پیدا شده و به ثبت رسید.

پس از تلفن های شکوه آمیز همسایه ها از وجود زنبور در محل سکونت خود در سم سباستین دلاگومرا در جزیره تنریف، پلیس به خانه مورد نظر سر زده و به طور شگفت انگیزی لانه بزرگ زنبور را پیدا کرد.

لاینه زنبور پیدا شده ۶٫۷ متر طول دارد و قبل از تخریب توسط پلیس بدلیل ایجاد مزاحمت برای مردم و سکنه، در گینس به ثبت رسید.

رکورد قبلی مربوط به لانه زنبور ۵٫۵ متری در نیوزیلند بود که ۳٫۷ متر طول و ۱٫۷۵ متر عرض داشت.

کارشناسان می گویند زنبورهای مهاجر افریقایی می توانند چنین لانه ای را ایجاد کرده باشند. جزایر قناری تنها ۱۰۰ کیلومتر با سواحل افریقا فاصله دارد.

چه موقع باید غذا بخوریم؟

Posted: 22 Apr 2013 09:26 AM PDT

صبحانه، ناهار و شام سه وعده اصلی غذایی ماست که البته قانونی جهانی به حساب می آید. این سه وعده هر بار انرژی یک روز کاری را وارد بدن می کند تا بتوانید هر چند ساعت یک بار یک تجدید قوا داشته باشید.

بسیاری هستند که برای خورد و خوراک خود زمان معین می کنند برای مثال حتما راس ساعت ۱:۳۰ دقیقه باید ناهار خورده شود. برطبق این روند بدن عادت کرده و به تناقض های زمانی پاسخ درستی نمی دهد اما واقعا زمان درست غذا خوردن چگونه تعیین می شود؟

محققان اسپانیایی به مدت ۲۰ هفته بر روی ۴۲۰ مرد و زن با سن های مختلف تحقیقاتی را انجام دادند. ۴۰ درصد از این افراد قبل از ساعت ۳ بعد از ظهر غذا می خورند. در اولین گام این نتیجه به دست آمد، آنهایی که دیرتر ناهار می خورند تا ۲۰ درصد کمتر از افرادی که زمان درست غذا می خورند لاغر می شوند.

افراد گروه دوم همچنین دیرتر شام می خورند که خود باعث افزایش وزن می شود. آن ها همچنین ممکن است کمتر صبحانه بخورند و یا به طور کلی این وعده غذایی را حذف کنند. نبود صبحانه خود باعث بروز بیماری های مختلف می شود که درمان آن ها سخت و زمانبر خواهد بود.

برنامه ریزی درست می تواند روند غذایی شما را با خود همراه کند اما باید بدانید بهترین زمان برای خوردن هر وعده غذایی و برنامه درست چه می تواند باشد. برای درک این موضوع می توانید چند توصیه که در ادامه آمده است را اجرا کنید.

** شام وعده ای است که شاید اهمیت آن به نسبت صبحانه و ناهار کمتر باشد اما به هیچ وجه حذف کردن آن درست نیست. برای خوردن شام بین زمان ۷ تا ۹:۳۰ شب اقدام کنید تا معده شما قبل از صبح فعالیتش به اتمام رسیده باشد.

** اگر شام را به مانند برنامه بالایی میل کردید بهتر است صبحانه قبل از ساعت ۸ خورده شود. با این زمانبندی امکان آن که ناهار را قبل از ساعت ۳ بعد از ظهر میل کنید بیشتر می شود.

** گرسنگی خود را از یک تا ۱۰ رتبه بندی کنید. یک به معنای فوق العاده گرسنه و ۱۰ به معنای سیری کامل است. همیشه زمانی که به شماره ۳ رسیدید غذای خود را بخورید و البته با رسیدن به شماره ۷ قاشق و چنگال را زمین بگذارید و از خوردن ادامه غذا صرف نظر کنید.
به اشتراک بگذارید...

مشاهده باقیمانده‌های دستکش درقوطی کنسرو!

Posted: 22 Apr 2013 09:25 AM PDT


یک شهروند بندرعباسی از مشاهده باقیمانده های دستکش در قوطی کنسرو تن ماهی خبر داد.

صراط: پس از مشاهده یک انگشت قطع شده در همبرگرهای یک شرکت معروف در قم،‌ این بار تکه‌های یک دستکش در کنسرو تن ماهی تولیدی یک شرکت در بندرعباس مشاهده شده است.



اصغر توانگر بیان داشت: کنسرو یاد شده در تاریخ ۶ مهرماه ۹۱ و ار سری ساخت ۹۱۰۷۰۶۲۲۲ تولید شده است. این قوطی به شماره TCI 02/03.J.IR (16:30:13)91 ISIR150068 است.



وی عنوان کرد: وجود این چنین مباحثی در صنایع مواد غذایی همواره مصرف کنندگان را به سیستم موجود بی‌اعتماد می‌سازد چرا که طی ماه‌های گذشته نیز مشاهده باقیمانده انگشت قطع شده در همبرگرهای یک کارخانه در شهر قم تبعات زیادی برای این صنایع در پی داشته است.



این خبرنگار فعال هرمزگانی با بیان اینکه این کنسرو حاوی باقیمانده و تکه‌های یک دستکش بوده است، می گوید: در راستای پیگیری با شماره‌ درج شده بر روی قوطی این کنسرو که آدرس کارخانه آن نیز درج شده تماس گرفتم، گویا که شماره درج شده بر روی قوطی کنسرو از مدت‌ها پیش واگذار شده و امکان دسترسی به کارخانه مذکور به راحتی میسر نیست.



این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که شرکت مذکور دارای شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با شماره ۵۱/۱۰۲۱۶ و همچنین چهار گواهینامه معتبر خارجی از جمله tuv nord iso 22000:2005، iso9001 و haccp ics و ukas است.



همچنین نکته جالب‌تر اینکه محصول کنسرو تن ماهی بندرعباس منقش به علامت استاندارد ایران نیز هست.



حال باید به این نکته تامل کرد با وجود اینکه این شرکت از چندین گواهینامه مدیریت کیفیت و بهداشتی و استاندارد برخوردار است چرا باید با وجود حساسیت‌های مواد غذایی وقوع این گونه اتفاقات را شاهد باشیم.

حرفه ای ترین جیب برهای دنیارابشناسید

Posted: 22 Apr 2013 09:23 AM PDT

شهرهای معروف جهان، علاوه بر گردشگران و علاقمندان به مناطق تاریخی، سهم عمده ای نیز در جذب جیب برها، هدایتشان به سوی وسایل مسافران و بازدید کنندگان دارند آن چه در ادامه آمده است نامی از ۱۰ شهر برتر دنیا در امر جیب بری است که خطرناکترین مکان برای کیف پول‌ها و کیف دستی‌های مسافران و گردشگران به شمار می‌روند.



-لاس رامبلاس، بارسلون، اسپانیا:

جیب بری در لاس رامبلاس می‌تواند به همان اندازه راحت و جذاب باشد که ورزش زیبا، مفره و مشهوری همچون فوتبال.‌ از اینرو رفتارهای گردشگران در این پیاده‌روی شلوغ شهر بارسلون را می‌توان با حرکات بازیکنان در زمین فوتبال مقایسه کرد. بنابراین اگر گردشگران در آفساید ماندن یا بیرون از زمین مسابقه قرار گرفتن را ترجیح می‌دهند،‌ باید کاملاً‌ مراقب بوده و هر لحظه لوازم همراه خود را چک کنند.



2-رم، ایتالیا:رم،‌ شهری با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی منحصر به فرد،‌ که بناهای چندهزار ساله آن چشم هر بیننده‌ای را مسحور خویش می‌کند. بنابراین، بیراه نیست اگر این شهر را دومین منطقه مورد علاقه جیب‌برها بنامیم. اماکنی همچون چشمه‌ تروی یا معبد پانتنون، بهترین مناطق برای دزدیدن دوربین‌ها و خالی کردن جیب‌های گردشگران سر به هوا است.



3-پل چارلز، پراگ، چک:پل چارلز که آنرا تصویری از پراگ امروز می‌نامند محل عبور و مرور گردشگرانی است که روزانه از سراسر جهان به این شهر می‌آیند. از اینرو پیش از آنکه خود را برای عکس گرفتن از قلعه باستانی پراگ آماده کنید،‌ از وجود دوربین سرجای خود مطمئن شوید.



4-مادرید، اسپانیا:هرج و مرج،‌ اتومبیل‌ها و هیاهوی هزاران نفر در خیابانها،‌ تصاویر مادرید امروز یا مادرید مدرن را نشان می‌دهند. در طول مدت زمانی که گردشگران در خیابانهای تنگ و باریک این شهر قدم می‌زنند، هر لحظه باید مراقب ماشین‌ها باشند تا با آن برخورد نکنند. اغلب جیب‌بری‌ها در چنین موقعیت‌هایی رخ می‌دهند‌، همین امر باعث شده است تا مردم بیشتر مراقب خود و کیف‌هایشان در هنگام عبور اتومبیل‌ها باشند.



5-پاریس، فرانسه:پاریس، یکی دیگر از شهرهای مشهور جهان به شمار می‌رود،‌ که همه ساله میزبان گردشگران بسیاری است، بااین حال برج ایفل و تابلو‌ی مونالیزا تنها گردشگران را به سوی خود جذب نمی‌کنند،‌ بلکه جیب‌برها نیز، حضوری فعال در این اماکن دارند. بنابراین هنگامی که در خیابان‌ها مخصوصاً ایستگاه‌های مترو شهر پاریس قدم می‌زنید، شدیداً مراقب اموال و وسایل همراه خود باشید.



6-فلورانس، ایتالیا:بدیهی است، هنگامی که گردشگران مجموعه‌های میکل‌آنژ شهر فلورانس را تماشا می‌کنند هیچ توجهی به دارایی‌ها و لوازم همراه خود نخواهند داشت. سرقت شاید راحت‌ترین کاری باشد که در این مواقع صورت می‌گیرد و این به معنای لزوم دقت و تمرکز بیشتر گردشگران از وسایل خود در این شهر تاریخی زیبا است.



7-بوینس آیرس،‌ آرژانتین:در این شهر، هیچگاه برای به سرقت رفتن کیف پول خود،‌ فریاد نزنید، زیرا پاسخی نخواهید شنید. علاوه بر آن هیچگاه اشتباه دوست شدن با محلی‌ها چه خردسال و چه بزرگ سال را مرتکب نشوید،‌ زیرا این دوستان دوست داشتنی به چیزی جز به کیف‌ پولهای شما علاقه ندارند.



8-آمستردام، هلند:معمولاً گردشگری در حصار سرگرمی‌ها و مناظر دیدنی فوق‌العاده شهر آمستردام، به آسانی موجب آن می‌شود که گردشگران محل و جای خود را فراموش کنند. از این رو گردشگران بیش از هر شهر دیگری نیازمند دقت و مراقبت از وسایل خود و جدا شدن از زیبایی‌های فریبنده این شهر هستند. جیب‌برها، اغلب ازاین گونه گردشگران نهایت استفاده را می‌برند.



9-آتن، یونان:شهرهای معروف جهان،‌ علاوه بر گردشگران و علاقمندان به مناطق تاریخی، سهم عمده‌ای نیز در جذب جیب‌برها، هدایتشان به سوی وسایل مسافران و بازدیدکنندگان دارند. آتن و بنای آکروپلیس آن نیز، شاید مناسب‌ترین مکان برای سارقان و کیف قاپ‌هایی باشد که مترصد حضور مسافران و گردشگران از همه جا بی‌خبر هستند. مراقبت از اموال،‌ مهمترین هشدار ناملموس برای گردشگران این شهر است.

۱۰-هانوی، ویتنام:محله قدیمی این شهر برخلاف قدیمی بودن، جیب‌برها و سارقان پیشرفته‌ای دارد. چه بسیار گردشگرانی که با کوله‌پشی‌های سنگین وارد این محله شده و سبک از آن خارج شدند.

رازهایی درباره بزرگ ترین ایرباس جهان

Posted: 22 Apr 2013 09:22 AM PDT



هواپیمای ایرباس آ ۳۸۰ یکی‌ از جدیدترین هواپیماهای ساخت شده توسط شرکت هواپیماسازی ایرباس و بزرگ‌ترین در نوع خودش در جهان است. هواپیمایی که بال‌های آن به اندازه یک زمینه فوتبال وسعت دارند. به گزارش جام جم، در اینجا برخی حقایق را در مورد هواپیمای «ایرباس آ ۳۸۰»، مرور می‌کنیم که شاید تاکنون نشنیده باشید….



هواپیمای ایرباس آ ۳۸۰ یکی‌ از جدیدترین هواپیماهای ساخت شده توسط شرکت هواپیماسازی ایرباس و بزرگ‌ترین در نوع خودش در جهان است. هواپیمایی که بال‌های آن به اندازه یک زمینه فوتبال وسعت دارند.



به گزارش جام جم، در اینجا برخی حقایق را در مورد هواپیمای «ایرباس آ ۳۸۰»، مرور می‌کنیم که شاید تاکنون نشنیده باشید.



۱ ـ هواپیمای آ٣٨٠ بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری در تاریخ با وزن برخاست ۵۶٠ تن است.



۲ ـ این هواپیما در آذر ١٣٧٩ به مرحله تولید رسید، درست ۴٠ سال بعد از هواپیمای موفق بوئینگ ٧۴٧.



۳ ـ ﺁ٣٨٠ کمتر از سه لیتر در هر صد کیلومتر به ازای هر مسافر سوخت مصرف می‌کند؛ در مقابل هواپیمای بوئینگ ۴٠٠ ـ ٧۴٧ که حدود ۴٫۳ لیتر در هر صد کیلومتر به ازای هر مسافر بنزین می‌سوزاند.



۴ ـ ۶٠٠٠ مهندس و تکنسین برای طراحی این هواپیما کار کرده‌اند.



۵ ـ ۱۰ هزار پیچ در بدنه هواپیما به کار برده شده تا سه قسمت بدنه را به هم وصل کنند. به اضافه ٨٠٠٠ پیچ برای اتصال دو بال.



۶ ـ هر هواپیما از حدود چهار میلیون قطعه تشکیل شده است که توسط ۱۵۰۰ شرکت در ۳۰ کشور مختلف تولید شده است.



۷ ـ مساحت بال این هواپیما حدود ۸۴۵ مترمربع و حدود ۱٫۵ برابر مساحت بال هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ـ ۴۰۰ است. این سطح بال به هواپیما این امکان را می‌دهد که با سرعت، ۳۵ کیلومتر بر ساعت کمتر از بوئینگ ۷۴۷ فرود بیاید. این موضوع به کاهش آلودگی صوتی در فرودگاه‌ها کمک زیادی می‌کند.



۸ ـ فضای داخلی‌ هواپیما به اضافه قسمت بار حدود ۱۵۷۰ مترمکعب است که برای ۳۵ میلیون توپ پینگ‌پنگ کافیست.



۹ ـ دو طبقه هواپیما دارای ۵۵۰ متر مربع فضا است که سه برابر یک زمین تنیس یا ۱٫۲۵ برابر زمین بسکتبال است.



۱۰ ـ ظرفیت سوختگیری هواپیما حدود ۳۲۰ هزار لیتر، برابر با ظرفیت ۲۱ تانکر سوخت است.



۱۱ ـ در زمان بلند شدن از زمین، بال‌های هواپیما حدود چهار متر به بالا خم می‌شوند.



۱۲ ـ برای رنگ‌آمیزی هواپیما، باید بیش از ۵۰۰ کیلوگرم رنگ استفاده شود.



۱۳ ـ قدرت موتورها در حالت بلند شدن از زمین برابر با ۲۵۰۰ خودروی معمولی‌ با ۱۱۰ اسب بخار قدرت برای هر کدام است.



۱۴ ـ هر موتور این غول پرنده در هر ثانیه حدود ۱٫۲۵ تن هوا را به داخل می‌مکد. با این حجم هوا یک انسان با فعالیت‌ عادی می‌تواند ۹۵ روز کامل براحتی نفس بکشد.



۱۵ ـ سرعت پره‌های داخل موتور به حدود ۲۰۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

پرستو صالحی در مورد فساد در سینما

Posted: 22 Apr 2013 08:28 AM PDT

چیزی که نوشته‌ام حقیقت محض است ولی شامل همه هنرمندان ما نمی‌شود. دقیقا ما درباره تعداد خاصی صحبت می‌کنیم که متاسفانه نمی‌توانیم نام آنها را ببرم. من همچنان سر حرف‌هایی که زده‌ام، هستم و اگر لازم باشد درباره آن بحث می‌کنم.حضور آدمهای فاسد در سینما متاسفانه مشکل بزرگی است.

فارس: بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه به خاطر حرف‌های امروزم خیلی‌ها با من مشکل پیدا خواهند کرد
گفت: حق سینمای ما حضور یک عده افراد فرصت طلب، فاسد و مریض‌های روحی و روانی و جنسی نیست.



پس از انتشار اخباری مبنی بر گلایه پرستو صالحی از فساد موجود در سینمای ایران که از صفحه شخصی او در فیس‌بوک گرفته شده بود، این بازیگر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن تائید محتوای مطالب نوشته شده، در گفت‌وگوی تفصیلی شرایط موجود سینمای ایران را تشریح کرد که در ادامه می‌خوانید:

*حق این سینمای پاک و دوست داشتنی حضور یک عده افراد فرصت طلب، فاسد و مریض‌های روحی و روانی و جنسی نیست

فارس:شما مطلبی را در صفحه مجازی فیس‌بوکتان گذاشته‌اید مبنی بر فساد اهالی سینما، می‌شود در این باره بیشتر توضیح بدهید؟

صالحی:چیزی که نوشته‌ام حقیقت محض است ولی شامل همه هنرمندان ما نمی‌شود. دقیقا ما درباره تعداد خاصی صحبت می‌کنیم که متاسفانه نمی‌توانیم نام آنها را ببرم. من همچنان سر حرف‌هایی که زده‌ام، هستم و اگر لازم باشد درباره آن بحث می‌کنم.حضور آدمهای فاسد در سینما متاسفانه مشکل بزرگی است. سینما فی‌النفسه فاسد نیست و باید مانع حضور افراد فاسد در سینما بشویم. برخی با مطلبی که منتشر شد گمان کردند که من همه افراد و صنوف سینمایی را مورد خطاب قرار داده‌ام در حالی که این طور نیست چون هستند افراد بسیاری که اصلا در جریان این کثافت‌کاری‌هایی که اتفاق می‌افتد، نیستند.

سینما فی‌النفسه و ذاتا پاک و نجیب است. خصوصا سینمای ایران و آدمهایی که در آن کار می کنند. حق این سینمای پاک و دوست داشتنی که خیلی‌ها برای به وجودنش زحمت کشیده‌اند، نیست که یک عده افراد فرصت طلب، فاسد و آدمهایی که به نظر من مریضی روحی و روانی و جنسی دارند، وارد این حیطه شوند.



*زمان پیش تولید یک کار، کارناوالی از دختران و پسران زیبا رو شروع می‌شود

جلوی ورود افراد معلوم‌الحال به این حرفه را باید گرفت. این موضوع نه به جنسیت ربط دارد و نه به هیچ صنف و قشر دیگری. چیزی که وجود دارد این است که همه همیشه فقط بازیگران را می‌بینند و آن کارناوالی که در یکسری از دفاتر سینمایی قبل از پیش تولید به راه می‌افتد را نمی‌بینند. ما راجع به کار استاد بیضایی یا استاد کیمیایی حرف نمی‌زنیم؛ راجع به افرادی سخن می‌گوییم که به اشتباه وارد این عرصه شده‌اند. آدمهایی که نه متخصص هستند و نه مشخص است که از کجا آمده‌اند. فقط زمان پیش تولید یک کار، کارناوالی از دختران و پسران زیبا رو شروع می‌شود و می‌آیند و می‌روند. یکی پول برای سرمایه‌گذاری می‌آورد، دیگری صورت زیبایی دارد و برخی هم مسائل دیگری را وارد کار می‌کنند. روابطی که هست و مسائلی که وجود دارد و البته این ماجرا زن و مرد هم ندارد.

* بخاطر این مسایل یکبار با حراست صدا و سیما صحبت کردم



هرزگی هم فقط هرزگی جسم نیست. خیلی‌ها روحشان را در قبال یک تصویر می‌فروشند. پا روی اعتقادات خود و خانواده‌هایشان می‌گذارند. نه فقط هنرپیشه‌ها که نگاهی هم به عوامل پشت دوربین بیاندازیم. من یک بار هم در این باره با حراست صداوسیما صحبت کردم. آنقدر زومی که روی بازیگران است، منتظریم یک عکس از آنها بیرون بیاید، یک مهمانی برود، یک جشن یا عروسی برود، عروسی‌اش در کدام تالار بوده یا در کدام بیمارستان زایمان کرده است. کمی هم به عوامل پشت دوربین نگاه کنیم. این اتفاقات در پشت دوربین هم هست. در همه اصناف وجود دارد ولی ما فقط بازیگران را می‌بینیم.

درد دلی که من نوشتم راجع به کسانی بود که معلوم نیست از کجا آمده‌اند و یک عده‌ای که اصلا شغلشان چیز دیگری بوده ولی به واسطه پول به این عرصه آمده‌اند و تهیه‌کننده شده‌اند. خود من شخصا سه تله فیلم کار کردم که متعلق به سه «بچه پولدار» بود که حتی نتوانستند کارشان را به اتمام برسانند برای اینکه فقط به واسطه پول مجوز ساخت گرفته‌اند. روی سخن من هم فقط با این طیف از افراد است وگرنه سینمای ما پاک و نجیب است و برای به دست آوردن این سینما خیلی‌ها خود را فدا کرده‌اند. این عده باعث می‌شوند که برخی دیگر از هنرمندان به خودشان اجازه بدهند که تمام بازیگران را زیر سوال ببرند. شما اگر به زندگی خصوصی هنرمندان ماندگار ما بروید، می‌بینید که هیچکدام از این افراد دچار چنین معضلات اخلاقی نبوده‌اند و نیستند. ما زنان بزرگواری در سینما داریم که قدر و منزلت این هنر را می‌دانند و با پاکدامنی در این عرصه فعالیت می‌کنند. برخی آمده‌اند تا فقط ویترین باشند و از این عرصه بهره ببرند این افراد باعث شده‌اند تا ذهن مردم نسبت به این هنر مخدوش شود و نتیجه‌اش می‌شود این که مردم ما کمتر به سینما بروند،‌کم بشنوند و به دنبال فارسی‌وان و زمزمه بروند.



*به خاطر حرف‌های امروزم خیلی‌ها با من مشکل پیدا خواهند کرد

فارس:با توجه به سخنان و این معضلی که زنان سینما بیشتر از آن لطمه می‌بینند؛ چرا خانم‌ها اعتراضی نمی‌کنند؟

صالحی:من اصلا اهل تکذیب نیستم و صداقت چیزی از انسان کم نمی‌کند. حتی در طرفداری از تیم فوتبال هم من تنها بازیگر زنی بودم که حدود ۱۵ سال پیش آمدم و گفتم من استقلالی هستم. آن موقع خیلی‌ها به خاطر این حرکت بر من خرده گرفتند و گفتند یکسری از طرفداران خود را از دست می‌دهی ولی اینطور نیست و مردم صداقت را دوست دارند و به دلشان می‌نشیند. ولی معمولا ما چیزی نمی‌گوییم برای اینکه چیزی از دست ندهیم. در این باره هم همینطور است، می‌ترسیم کارمان را از دست بدهیم. به خاطر حرف‌های امروز من هم مطمئن باشید که خیلی‌ها با من مشکل پیدا خواهند کرد.

فکر می‌کنم آقای بیضایی در فیلم وقتی همه خوابیم این معضل سینمای ایران را به بهترین شکل خود عنوان کرده است. در بخشی از فیلم که آقای مظفری آن را ایفا می‌کنند و خانم شقایق فراهانی که به بهترین شکل نشان دادند و ما آن را ندیدیم. در این بخش آقای مظفری خانم فراهانی را به عنوان بازیگر به دفتر تهیه‌کننده معرفی کرد ولی یک بار گفت دخترخاله‌ام است، یک بار گفت دختر دایی‌ام است و آقای بیضایی به بهترین شکل عنوان کرد که افراد بر حسب رابطه وارد این عرصه می‌شوند. آقای بیضایی در آخرین فیلم خود درد سینمای ایران را گفتند.زد و بندها را گفتند و اینکه بازیگر عوض می‌شود و تهیه‌کننده بنا به دلایل شخصی خود بازیگرها را انتخاب و یا عوض می‌کند.

حرف حق وقتی زده می‌شود از زبان هرکس بیرون می‌آید تلخ است.البته متاسفانه برخی نظیر آقای سلحشور هم به زنان سینمای ایران توهین کردند.

فارس: منظور آقای سلحشور هم مانند شما همه زنان بازیگر ایران نبوده و فقط قشر خاصی از آنها را مد نظر داشته است؟

صالحی: آقای سلحشور در ابتدا سخنان خود را درباره آنجلینا جولی آغاز می‌کنند. ما نمی‌توانیم سینمای هالیوود را با سینمای خودمان مقایسه کنیم. در سینمای هالیوود برهنگی وجود دارد ولی ما هیچ ربطی به آنها نداریم. آنها دین و عرف خود را دارند و ما هم دین و عرف خود را داریم. وی درباره هنرپیشه‌های زن ایران هم می‌گوید که آنها عکس‌های نیمه برهنه خود را در اینترنت و فیس بوک قرار می‌دهند، چه کسی این کار را کرده است؟ اصلا کدام بازیگر جرات می‌کند که این کار را بکند؟ امثال ایشان هستند که ما به این مرحله برسیم.

حریم سینما پاک و مقدس است و ورود افراد بی‌ریشه که معلوم نیست از کجا آمده‌اند، کار را به جایی رسانده که امثال آقای سلحشور همه زنان سینمای ایران را مثل هم بدانند. حتی من از مردان سینمای ایران هم گله‌مند هستم که بعد از چنین اتفاقی یک بیانیه در حمایت از زنان پاک سینمای ایران ارائه نکردند. وقتی ما سکوت می‌کنیم انگار در حال تائید یک ماجرا هستیم.

فارس:اما متاسفانه این افراد ناسالم وجود دارند.

صالحی: بله. دقیقا وجود دارد. وقتی به یک دفتر سینمایی می‌روید و دو ساعت از نقش برای تو صحبت می‌کنند و وسوسه‌ات می‌کنند که وای این نقش انگ توست، همه این حرفها زده می‌شود و بعد داستان آغاز می‌شود که حالا تلفنی صحبت کنیم و بیشتر با هم حرف بزنیم و … البته این مربوط به همه آدمهای سینما نمی‌شود. این ماجرا درباره کسانی صدق می‌کند که به هدف دیگری به سینما آمده‌اند. مثلا هیچ وقت آقای کیومرث پوراحمد با آن پیشینه، دانش و معرفت و شخصیتی که دارد، این حریم را آلوده نمی‌کند. این فسادها متعلق به افراد نوپایی است که معلوم نیست از کجا وارد این حریم مقدس شده‌اند.



*عده ای با ضرب و زور پول وارد این عرصه شده اند

فارس:با توجه به این تعریف، چرا سینماگران اصیل این قشر را در خود راه می‌دهند و آنها اجازه فعالیت می‌یابند؟

صالحی: متاسفانه عده‌ای با ضرب و زور پول وارد این ماجرا می‌شوند و عده‌ای هم با رابطه به این عرصه می‌آیند. من می‌گویم کاش حراست تلویزیون یا وزارت ارشاد به جای اینکه آن قدر بازیگران را کنترل کند، ورود کسانی را که به این عرصه وارد می‌شوند هم کنترل کند. در تلویزیون فرم‌های ۱۲ صفحه‌ای بود که از دوران کودکی تا بزرگسالی پر میکنند و بعد وارد می‌شوند که اتفاقا کار بسیار درستی است. چون این آدم قرار است چهره شده و الگوی جامعه بشود و باید صلاحیتش تائید بشود که بعدا فرد مشکل دار یا سوء استفاده‌ کننده‌ای نباشد. چرا فقط این فرم ها فقط برای بازیگرهاست و برای سایر عوامل سینما نیست؟ یا اگر هم هست پس چرا اجرایی نمی‌شود؟ چرا من بازیگر نمی‌توانم جرات کنم و مثلا به عروسی دخترخاله‌ام بروم. آن هم از ترس عکس‌هایی که ممکن است در اینترنت منتشر شود. همه ما زندگی خصوصی داریم ولی این مشکلات فقط گریبان‌گیر بازیگران است و کسی با عوامل پشت دوربین کاری ندارد. این فرم باید برای همه عوامل سینما باشد.



فارس:البته در همه اقشار نباید فساد وجود داشته باشد…

صالحی: وقتی پشت صحنه درست باشد، جلوی دوربین هم درست می‌شود. من با افراد بزرگواری نظیر حسن هدایت، احمد امینی، رضا جودی و یا مجید اوجی بازی کرده‌ام که در سلامت کامل روحی و روانی به سر می‌برند و وقتی سر کارشان حاضر میشوی میدانی که عوامل پشت دوربینشان هم افراد سالمی انتخاب شده‌اند و فقط به هنر فکر می‌کنند. اینجا مانند هالیوود نیست که ما بازیگران برویم سناریو به دست کارگردان بدهیم و بگوییم این را با حضور من بساز. اینجا هنرمندان فقط انتخاب می‌شوند. وقتی راس مجموعه سلامت باشد، افراد سالم و بی‌حاشیه را هم انتخاب می‌کند. کسی که در رأس کار قرار دارد، باید ابتدا کنترل شوند که مشخص بشود افراد را چگونه و با توجه به چه سابقه هنری انتخاب می‌کنند. مثلا کار هست که ما می‌رویم و می‌بینیم که طراح صحنه پسر خاله دوست کارگردان است و یا منشی صحنه دوست دختر پسر فلانی است، همه رابطه ها همین شکلی است.

*صدتا بازیگر حرف‌های مرا تایید می کنند ولی کسی جرات حرف زدن ندارد



آدم حرفه‌ای اصلا دوست و فامیل خود را در کار جمع نمی‌کند. نهایتا هم اگر این اتفاق بیافتد، آنها هم افراد حرفه‌ای هستند. مانند خانواده داوودنژاد که خانوادگی افراد حرفه‌ای هستند و ایشان اعتقاد دارند که من باید افراد را بشناسم که از آنها بازی بگیرم.

فقط زوم می‌کنیم آقای گلزار کجا رفت؟‌مهمانی‌اش چه شد و با موبایل تعقیبش کنیم. اما این طرف دوربین هیچ کس به هیچ کس نیست. تو را دعوت می‌کنند و وقتی از سایر بازیگران می‌پرسی می‌گویند فلانی و فلانی هم هستند. خوشحال می‌شوی که خوب است این افراد هم حضور دارند اما وقتی سر پروژه می‌روی، میبینی که هیچ خبری نیست و این افراد حضور ندارند. حق اعتراض هم ندارم. همه جوره دست آدم بسته است. مطلب من را صد بازیگر دیگر در همان فیس بوک تائید کرده‌اند و حرف من را قبول دارند اما هیچکدام جرات تکرار ندارند، برای اینکه عده‌ای جنبه شنیدن حقیقت را ندارند و آن عده دقیقا افرادی هستند که به این معضلات اخلاقی دچار هستند و بهشان برمی‌خورد.

همه در حال دیدن هستند و سکوت می‌کنند و نتیجه‌اش می‌شود این. ما باید سر چشمه را درست کنیم. در یک کار تهیه‌کننده، دیگری کارگردان، دیگری برنامه‌ریز، دیگری بازیگر مشکل دارد. ولی این همه نیست.



* می توانم بگویم حدود ۴۰ درصد از افراد سینمایی غیر بازیگر گرفتار فساد هستند

فارس:فکر می‌کنید چند درصد از افراد پشت دوربین را افراد فاسدی تشکیل می‌دهند؟

صالحی:فکر می‌کنم ۴۰ درصد را گرفته‌اند.

فارس:تاثیری که این افراد بر جریان سینمای ایران می‌گذارند، چیست؟

صالحی:تاثیرش این است که آثار غیر حرفه‌ای ساخته می‌شوند. وقتی همه عوامل غیرحرفه‌ای هستند، آن وقت زمان کار انگار تازه کلاس آموزش است. ما باید سر کار انرژی مضاعفی بگذاریم و علاوه بر بازی حواسمان به جای دیگر هم باشد. باید هم دستیار برنامه‌ریزباشی و هم حواست به شماره سکانس و لباس و … باشی و تمام وظایف سایر عوامل را انجام بدهی. وقتی هم کار پخش می‌شود، کار قابل قبول نیست. در این مقطع هم دوباره تمام ضعف‌ها به گردن بازیگران می‌افتد که خوب بازی نکرده‌اند. نگاه نمی‌کنند به تیتراژ که چه کسانی در این اثر وجود داشته‌اند. یعنی فقط بازیگر در ضعف اثر دخیل بوده است؟ شما سریال‌های تلویزیونی را ببینید، چرا سریال‌های ما علی‌رغم حضور این همه بازیگر خوب بیننده ندارد و مردم ما سریال‌های درجه سه آمریکای جنوبی را نگاه می‌کنند که حتی خودشان هم قبول ندارند؟ این ماجرا که دیگر ضعف بازیگر نیست. باز هم می‌گویم و می دانم که همه این حرف‌ها به ضررم تمام می‌شود، ولی آدم گاهی به سیم آخر می‌زند و این حرف‌ها هم سیم آخر من است.

فارس:با توجه به چنین فضایی شما چطور به کار و فعالیتتان ادامه می‌دهید؟

صالحی:به امید کارکردن با آدم‌های خوب. یکی از افتخارات من کار کردن با افراد خوب است. ما افراد شریف و پاک در این عرصه کم نداریم، ولی مگر آنها در طول سال چند کار می‌سازند؟ مگر تهیه‌کنندگان و کارگردانان خوب ما که کار می‌کنند، مگر چند کار می‌سازند؟ همه ما به امید حضور در آثار این افراد فعالیتمان را ادامه می‌دهیم. ما در کار افراد خوب دیده می‌شویم نه کار افرادی که سطح کارشان پایین است.



*حاضرم در کارهای ضعیف‌تر ولی سالم حضور پیدا کنیم



فارس:آن وقت مجبور هستید که خیلی کم و گزیده کار کنید.

صالحی: بعضی وقتها هم مجبور می‌شویم در کارهای ضعیف حاضر بشویم که اصلا دوستشان نداریم فقط به صرف اینکه محو و تمام نشویم. مردم انگار انتظار دارند بازیگر را مدام و در سریال‌ها ببینند. همه ما منتظریم که یا کار خوب پیش بیاید و یا حتی در کارهای ضعیف‌تر ولی سالم حضور پیدا کنیم. ولی آن قدر ضعیف است که خود بازیگر حالش بد می‌شود. ما الان اگر دقت کنیم، افسردگی در میان بازیگران ایران می‌بینیم. افسردگی عجیبی بر فضای سینمای ایران حاکم است.



* دستیار کارگردانان زیادی را دیده‌ام که از نابازیگران برای نقش اول پول گرفته‌اند



آدم‌ها منتظر یک اتفاق نو و جرقه هستند که یک فیلمنامه خوب به دستشان برسد و یا حضور در کار فرد شاخصی به آنها پیشنهاد شود. من فکر می‌کنم که این انتظار خیلی ما را هم عصبی کرده و هم افسرده. این فضای افسرده برای این است که انتظار در حال طولانی شدن است و متاسفانه آدم‌های خوب چون به کارشان خیلی اهمیت می‌دهند کمتر کار می‌کنند. بهبود این ماجرا نیز باید از طرف مدیران و مسئولان صورت بگیرد که بیشتر نظارت کنند. من آن قدر دستیار کارگردان دیده‌ام که از نابازیگران پول گرفته‌اند و نه تنها طرف را نقش اول نکرده‌اند، بلکه نقش هشتم شده و سر کار دعوا و کتک‌کاری شده است. این موارد باید جلویش گرفته شود و ربطی به ماهیت سینما ندارد.

قاتلی که جان ۲۳۰۰۰۰۰ نفر را گرفت

Posted: 22 Apr 2013 08:26 AM PDT

واحد مرکزی خبر: پژوهشگران اعلام کردند مشکلات قلبی ناشی از مصرف بیش از اندازه نمک در سال دو هزار و ده به مرگ نزدیک به دو میلیون و سیصد هزار نفر در جهان منجر شد.

به گفته دکتر داریوش مظفریان از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، میزان سدیم مصرفی توسط هر فردی بر سلامت قلب وی تاثیر می‌گذارد و خطر ابتلای فرد را به بیماری‌های قلبی-عروقی افزایش می‌دهد.

پژوهشگران در این تحقیقات تاثیرات مصرف نمک را بر بزرگسالان در سالهای هزار و نهصد و نود تا دو هزار و دوازده بررسی کردند.

پژوهشگران همچنین تاثیرات مصرف سدیم را بر فشار خون و مخاطرات ناشی از تغییرات سطح فشار خون در ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، مورد بررسی قرار دادند.

طبق این تحقیقات، نزدیک به یک میلیون (چهل درصد) از موارد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی مرتبط با مصرف نمک، مرگ پیش از موعد (زیر شصت و پنج سال) بودند.

همچنین در میان سی کشور بزرگ جهان، اکراین، روسیه و مصر بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مرتبط با مصرف نمک را داشتند.

به گزارش یونایتدپرس از نیو اورلئان، نتیجه این تحقیقات در جلسه انجمن قلب آمریکا ارائه شد.

افلاطون

Posted: 22 Apr 2013 08:22 AM PDT



دایره اول

نام افرادی را نوشتم که حال و هوای خوبی به من می دهند و در دایره پنجم که دورترین دایره به مرکز بود نام کسانی را که از دنیای من فاصله دارند و بیشترین کشمکش را با آنها دارم



همه ما دلمان می خواهد که احساسی خوب در مورد خودمان داشته باشیم و گاهی اوقات نداریم! گاهی حال و هوای ما در مورد خودمان بستگی به تاثیری دارد که دیگران روی ما می گذارند. آنهایی که در دایره آخر هستند و سعی می کنند که اعتماد به نفس ما را از بین ببرند



نمی توانی کسی را مجبور کنی که دوستت داشته باشد و گاهی حضور در کنار افراد نامناسب باعث می شود حتی در مقایسه با تنهایی ات، بیشتر احساس تنهایی کنی…



در چنین وضعیتی تلاش برای ایجاد تغییر و تحول ممکن است باعث شود راهت را گم کنی یا شاید باعث شود وجود خودت که تو را "تو" می کند را ازدست بدهی



گاه سالها طول می کشد تا یاد بگیری چگونه از خودت مراقبت کنی به همین دلیل بسیار مهم است که افرادی را در اطرافت داشته باشی که دوستت بدارند حتی گاهی بیشتر از آنچه که خودت می توانی خودت را دوست داشته باشی



در مواجه با افراد از خودت بپرس: این فرد چه حسی در من ایجاد می کند؟ در کنار او می توانم خودم باشم؟ با او می توانم رو راست باشم؟ می توانم به او هرچه می خواهم بگویم؟ در کنار او احساس راحتی می کنم؟ وقتی او وارد می شود چه حسی به من دست می دهد؟ و وقتی می رود چه حالی می شوم؟ وقتی با او هستم احساسات واقعی ام را پنهان می کنم یا با او روراستم؟ آیا او باعث می شود احساس حقارت کنم یا به خودم ببالم؟



فلسفه وجود این پنج دایره شناخت است، نه پیش داوری، پس با خودت روراست باش



با افرادی که در نظر تو بد خلق اند، مدارا کن، و خودت را مقید نکن که چون به صرف اینکه با کسی در سر کار و یا اوقاتی ممتد هر روز زمانی را می گذرانی باید او را در دایره اول و نزدیک به خودت جای دهی



در دایره اول افرادی را بگذار که از صمیم جان به آنها اعتماد داری حتی اگر هر روز آنها را نمی بینی ولی وجود آنها باعث حس خوب و ارزشمندی در تو می شود



از خودت بپرس، در مورد افکار و خواسته هایم به چه کسی می توانم اعتماد کنم؟ آنها همان کسانی هستند که در دایره اول جای دارند.

با این افراد و در کنار آنها، قدرتمندی و ارزشهای مشترک با آنها داری و با حضور آنها در زندگیت، دنیا را زیباتر می بینی. دوستان و همراهانی خارق العاده!



دایره دوم



جای کسانی است که به رشد معنوی تو کمک می کنند، مربیان، آموزگاران و شاید هم افرادی که تنها برای وقت گذرانی خوبند. بیرون رفتن و خندیدن. چیزی به تو اضافه نمی کنند ولی در عین حال هم باعث نمی شوند که حس بدی نسبت به خودت داشته باشی



دایره سوم



همکاران و اقوامند و شاید هم آدمهای خنثی، کسانی که نقش بسیار کوچکی در چند ساعت از زندگی تو ایفا می کنند و تاثیر آنها نیز تنها همان چند ساعتی است که با آنها هستی. هیچ زمانی در غیر از ساعت ملاقاتشان به آنها فکر نمی کنی و به راحتی می شود با فرد دیگری جایگزین شوند



افراد این دایره در محدوده کار و وظایفشان با تو هستند و لاغیر



دایره چهارم



سر آغاز عزم راسخ توست! آنها کسانی هستند که در کار تو اخلال ایجاد می کنند. افراد این دایره لزوما" با خود واقعی تو مرتبط نیستند. حتی ممکن است رییس اداره ای باشد که تنها دورادور با کار آنها در ارتباطی. افراد این دایره در زندگی اجتماعی و حرفه ات مهم هستند.



در کنار آنها نمی توانی راحت باشی و وقتی آنها را می بینی شاید حتی آشفته و پریشان شوی



دایره آخر



جای دورترین افراد است. جای آدمهایی که به تو لطمه زده اند، تحقیرت کرده اند، کسانی که همیشه به تو انرژی منفی می دهند و احساسات زجرآوری را با آنها تجربه می کنی.



اکنون که جای هر کس را تعیین کردی، اجازه نده کسانی که در دایره آخر جای دارند مستقیما" روح و روان تو را هدف قرار دهند. نگذار کسی اولویت زندگی تو باشد، وقتی تو فقط یک انتخاب در زندگی او هستی.







یک رابطه بهترین حالتش وقتی است که دو طرف در تعادل باشند.



شخصیت خودت را برای کسی تشریح نکن چون کسی که تو را دوست داشته باشد به آن توضیحات نیازی ندارد و کسی که از تو بدش بیاید، باور نمی کند!



وقتی دائم بگویی گرفتارم، هیچ وقت آزاد نمی شوی



وقتی دائم بگویی وقت ندارم، هیچوقت زمان پیدا نمی کنی



وقتی دائم بگویی فردا انجامش می دهم، آن فردا هیچوقت نمی آید!



وقتی صبح بیدار می شویم دو انتخاب داریم: برگردیم بخوابیم و رویا ببینیم، یا بیدار شویم و رویاهایمان را دنبال کنیم. انتخاب با ماست…



ما کسانی که به فکرمان هستند را نگران می کنیم و حتی به گریه می اندازیم و گریه می کنیم برای کسانی که حتی لحظه ای به فکر ما نیستند!این یکی از حقایق عجیب زندگی است و اگر این را بفهمی، هیچوقت برای تغییر دیر نیست!

راز های کوچک همسرداری ( آرایش )

Posted: 22 Apr 2013 08:10 AM PDT


بر خلاف تصوری که اکثر مردم دارند اسلام آرایش را مخصوص زنان نمی داند و هر دو طرف یعنی هم زن و هم مرد را دستور داده است که خود را برای همسرشا ن آرایش کنند . همانطور که ابن عباس مفسر پرورش یافته در مکتب اهل بیت می گوید « من خودم را برای همسرم آرایش می کنم زیرا خداوند فرموده است : زنان را مانند وظایفشان حقوقی شایسته است ( سوره بقره ۲۲۸)



یعنی همانطور که زنان وظیفه دارند که خودشان را برای شوهرانشان آرایش کنند مردان هم در مقابل این وظیفه آنها وظیفه مشابهی دارند . البته شما خواننده عزیز حتما توجه دارید که مردان نباید خود را مثل زنها آرایش کنند بلکه آنها آرایش مخصوص خودشان دارند .



پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیثی ، با بیان زیبایی تفاوت آرایش زنانه را با آرایش مردانه مشخص کرده اند که قبل از بیان این حدیث لازم است یک نکته ای را در مورد مواد آرایشی تذکر بدهم ؛ مواد آرایشی دو نوع هستند مواد آرایشی رنگی و مواد آرایشی معطر .



حال پیامبراکرم می فرمایند : آرایش زنان باید بگونه ای باشد که رنگ آن آشکار و بوی آن نهان (خفیف) باشد ولی آرایش مردان باید بگونه ای باشد که بوی آن آشکار و رنگ آن نهان باشد . یعنی اگر زنان از مواد خوش بو کننده استفاده می کنند نباید به حدی باشد که جلب توجه کند و مردان نیز اگر از مواد رنگی استفاده می کنند باید به حدی باشد که به چشم نیاید.



دوستان گرامی اجازه بدهید در پایان این بحث به مطلب جالبی اشاره کنم و آن اینکه در روایت داریم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هزینه عطرشان از هزینه خوراکشان بیشتر بوده است .

راز های کوچک همسرداری ( صداکردن )

Posted: 22 Apr 2013 08:09 AM PDT

از ابتدایی ترین روابط بین زن وشوهر ولی کاملا موثر در شیرین شدن؛ زندگی نحوه صدا کردن یکدیگرهمسران است در این رابطه به چند نکته اشاره می کنم.



1- همسر خود را با لحن محبت آمیز صدا کنید



2- همانطور که در حدیث آمد است ‹ یدعوه باحب الاسماء الیه › او را به نامی صدا کنید که بیشتر دوست دارد چه بسا مردان وزنانی باشند که از اسم خودشان خوششان نمی آید مثل ( اسکندر، دکمه ، داریوش ) و یا اینکه از اسم دیگری بیشتر خوشش می آید وحتی امکان دارد دوست داشته باشد همسرش او را به یک نام خاصی صدا کند مثل( زیبا ، عزیزم ، خانمم و…) درسیره پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که ایشان یکی از همسرانش را "حمیراء" که به معنی گل سرخ کوچک است صدا می کردند .



دقت کنید که زمان انتخاب یک اسم زیبا برای همسرتان در همان اوایل زندگی است چون بعدها دیگر زن و شوهر القاب مختلفی مانند ( دکتر، مهندس، حاج آقا، حاج خانوم ، کربلایی و… ) پیدا می کنند و دیگر نمی شود آن را تغییر داد .



3- اسم همسرتان را به صورت کامل بیان کنید مبادا اسم اورا نصفه بگویید مثل ( فری ، ابی ، مَصی ) ویا اگراسم ایشان از دوبخش تشکیل شده مانند ( ابولقاسم ) او را با نصفه اول صدا نکنید

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

The daughter is the kindness of the world to the parents. -The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani

Great Orod World Foundation - GOWF

War with hard days makes us steel. -The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani